I bogens kapitel 6 på side 52 findes et kapitel om
”Naturpædagogik og etik”. Mødet med naturen giver ofte anledning til at
fundere over nogle af "tilværelsens store spørgsmål" og der er indenfor
emneområdet ”Natur og Etik” masser af problemstillinger og interessante
vinklinger, mange flere end der er omtalt i bogen. I naturen møder man og
oplever direkte livet og døden, skabelse og tilintetgørelse. Naturen får
mennesker
til at reflektere over deres eget liv, menneskehedens tilværelse, vores måde
at behandle og bruge vores medskabninger og miljøet på; indbyder til tanker
omkring, hvad der er godt og hvad der er ondt - kort sagt etik! Denne
artikel er et beskedent, men forhåbentlig tankevækkende tillæg til kapitlet
om etik i bogen.
Naturvidenskabelig etik rummer et særdeles bredt spektrum af aktuelle og
mere generelt filosoferende problemstillinger så som
nødvendigheden af naturpleje, klimakrise, brug af forsøgsdyr, fri
abort, insemination på lesbiske, gensplejsning, kæledyrshold, sprøjtning
med gifte, iltsvind, biodiversitet, økologiske
varer, udsætning af bævere eller andre vilde dyr i
Danmark, jagt, slagtning af dyr, burhøns osv.
osv.
Først lidt orddefinition, som er væsentligt for at kunne
gennemskue et menneskes udvikling af etiske tanker: Etik kommer fra det græske ord
"ethos", som betyder sædvane, uskreven lov,
sindelag eller leveregel,
mens ordet moral kommer fra latin og betyder tilnærmelsesvist det samme
nemlig "skik, sædvane, brug". Men
der er forskel på etik og moral! En etisk debat bygger på diskussion af den
enkeltes moral. Etik er således systematiske overvejelser og
udveksling af refleksioner over moralsk adfærd - man kunne også kalde det
"moralteori". Etik er overordnet blevet opdelt i tre niveauer: Meta-etik
(meta=over), som er teorien om teorierne, hvilket svarer til filosofien i
dag og er den mest abstrakte form for etik, den deskriptive etik, der
analyserer hvilke værdier, principper og handlingsmønstre, som findes i
forskellige samfund og kulturer og så endelig den normative etik (der
kan oversættes til "hvad man skal rette sig efter"), som er handlingsregler
på det konkrete plan. Almindeligvis når vi taler om etik, vil det dreje sig
om dette niveau.
Etik er den overordnede tænkning og mødet
mellem moral-synspunkter, hvor moral
kan beskrives som sæt af højst personlige meninger
knyttet til egne eller andres handlinger. Den
enkeltes moral bygger på normer, dvs. egne regler for, hvordan man bør
handle i forskellige situationer - hvad der er godt og hvad der er ondt,
hvad der er rigtigt og forkert, hvad der er nyttigt og unyttigt!
At forhold er normative betyder, at vi indenfor disse
forhold forholder os til vores normer og så at sige overvejer og går dem
igennem, samtidigt med at vores normer bliver styrende for hvordan vi
gebærder os i den givne situation. Den
etiske diskussion opstår, fordi vi ikke har samme moral, men
man kan også sige, at vi skaber vores moral gennem de etiske refleksioner.
Mange mener dog, at vi har en grundlæggende, måske medfødt, moral - det vil
her blive diskuteret senere! Det etiske dilemma
opstår, hvor vi skal til at føre beslutninger ud i praksis via en etisk
diskussion. Etikken er et område, hvor man beskæftiger sig
med afklaring af de teoretiske og principielle ideer, der ligger bag
normerne. Etiske diskussioner handler grundlæggende mere
om følelser end om
eksakte og objektive argumenter og kan dermed blive særdeles uhåndgribelige.
Etikken opstår med dilemmaet, med tvetydigheden, når der ikke blot er én
løsning på et problem, men flere muligheder der hver især har følelsesmæssig
betydning for mennesker. Etiske dilemmaer bærer altid på en evig diskussion,
som aldrig bliver færdig - der vil altid være nogen, der føler det
anderledes og for hvem det er betydningsfuldt at tage en diskussion op igen.
Det er en kendt sag, at vi ikke mener det samme om god moral og etik som
tidligere: Moralen såvel individuelt som på alle gruppeplaner ændres med
tiden - set i nytteetisk perspektiv kan dette tilskrives de forskellige
tiders forskellige livsvilkår, kulturforhold,
teknologiudvikling og natursyn. Fra tidligere
tiders religiøst bundne pligtetik over et videnskabsfixeret verdenssyn til
vore dages antiautoritære, individuelle og frisatte verdenssyn med masser af
muligheder og valg. Her må det enkelte menneske gennem sine særegne
oplevelser skabe baggrund for sin helt egen individuelle moral, der
adskiller sig mere eller mindre fra alle andre menneskers moral og derfor
hyppigt bliver sat til diskussion. Hvis alle fulgte samme moral, ville vi
være mange problemer foruden. Men sådan er det ikke: Det enkelte individ har sine
egne normer og den
gruppe eller subkultur den enkelte indgår i,
har sine fælles moralbegreber, som
enkeltindividerne må forsøge at tilpasse sig til. Derudover er vi medlem af
en endnu større gruppe, samfundet, der også har sine leveregler, og videre
er vi en del af et internationalt/globalt samfund. Og det er
bestemt ikke altid, at ens egne normer deles af de fællesskaber man i dette
hierarkiske system er medlem af.
Brud på fælles vedtagne
normregler kan generelt ikke tolereres i nogle af
de ovenfor omtalte grupper, det
enkelte menneske er medlem af. Det ville udgøre en
trussel mod det sociale system og dermed mod gruppens enkelte medlemmer.
Hvis der ikke skrides ind mod normbrud, bryder det sociale system
i længden sammen.
Følger den enkelte en moral, der er anderledes end gruppens,
kan vi betegne det som, at han i
gruppens øjne handler amoralsk. For at tvinge alle gruppens medlemmer til at handle
efter samme moral, laver man nedskrevne eller ikke-nedskrevne love og
regler, som det er forbundet med straf at overtræde. Man skal selvfølgelig
blive enige først om et sådant fælles moralsæt - hér starter den etiske
diskussion for alvor. Tilværelsen går ikke etisk op - der skal altid indgås
etiske kompromiser - vi skal søge at nå frem til en fælles enighed. Fx. har
vi i vores samfund en lov om, at abort før 12. uge er "etisk" og ikke drab,
at det er OK at slå levende bakterier ihjel med antibiotika for at redde livet på
mennesker og husdyr, at vi godt må dræbe for at få mad, at man godt må bruge
naturen, men bliver oplevelsesbegrænset af regler, så som hvor man må slå
lejr osv. Interesser og moraler kolliderer, men vi hindrer kaos med
regler. Dermed tvinges vi også jævnligt til at følge en
moral, der er anderledes end vores egen, selv om regler og lovgivning trods
alt gerne skulle afspejle et moralkodeks der dækker størstedelen af
befolkningen. Regler og love kan have en opdragende effekt, for selv om
disse måske ikke umiddelbart følger ens egen moral, bliver man nødt til at
følge dem og for at tilværelsen skal fremstå logisk og meningsfuld så også
at prøve at forstå dem. I disse forsøg på forståelse kan ens egen moral
påvirkes og flyttes i retning af det fælles vedtagne. I visse tilfælde må
man dog leve med forskellen på den fælles moral og ens individuelle, på den
gode måde giver det anledning til etisk diskussion; på den dårlige måde
anledning til overtrædelse. Den etiske diskussion er vigtig i et samfund,
men skal læres tidligt ved at børn har mulighed for at beskæftige sig med
moralske problemstillinger gennem meningsfuld dialog med anerkendende voksne
og andre børn. Ved at lære at håndtere dagligdagens "små moralske
problemstillinger" opøves evnen til senere at være aktør i større etiske
diskussioner. Man lærer så at sige elementære spilleregler og betydningen af
at lytte og forholde sig til andres synspunkter og ikke mindst at acceptere
at måtte leve under fælles vedtagne moralsæt frem for kun at følge ens eget.
Nogle gange handler den enkelte mod sin egen moral og bliver
dobbeltmoralsk (typisk af pragtiske, økonomiske- eller magtårsager),
hvis ikke dette er et brud på gruppens regler, er det underordnet for
denne, men så
til gengæld måske et personligt problem - for dét at være etmenneske indebærer
jo netop moralsk handlen (se senere), og adskiller denne handlen sig fra
det grundlag, man hviler sin moralske tænkning på og ønsker
at følge, kan
man få svært at få verden til at hænge sammen og man får det skidt med sig
selv.
Den amerikansk socialpsykolog Leon Festinger har brugt udtrykket kognitiv
dissonans om uoverensstemmelse mellem vores holdninger og værdier
på den ene side og de handlinger, vi foretager os, på den anden
side, og betegner den følgende mangel på sammenhæng som
uoverensstemmelses-ubehag, hvilket
kan føre til, at man forsøger at omskrive virkeligheden. Vi
gør det alle
til en hvis grad og vi er samtidigt ofte vældigt opmærksomme
på, at andre
gør det, og det hænder, at vi eksempelvis omtaler andre som
klima-hyklere, hvis
de
på
den
ene side
gør
opmærksom for deres store, grønne indsats og på den anden
side selv flyver og spiser rødt kød, vi anvender ligefrem ordet
hykleri, når det bliver rigtig
grelt. Men i stedet for at være så opmærksomme på hinandens
dobbeltmoralske adfærd og i stedet for at lade os plage og derfor omskrive
verden, skulle vi måske i stedet tage livtag med vores egen dissonans,
stå ved den, men
også stå ved at ville forsøge at ændre den - det
forekommer mere konstruktivt. Det hænder ofte, at vi gerne vil gøre noget
andet, end vi af en eller anden grund evner at gøre (et fænomen, der benævnes
"intentions-adfærdskløften"), dette kendes særligt i forbindelse med, at
resultatet af forandrede handlinger ikke er
særligt
tydelige.
Tidens gang, teknologiens udvikling og andre
forhold gør,
at etiske diskussioner og argumenter udvikles over tid. Menneskeheden er
blevet
klogere på verden og i dag forstår vi sammenhænge i naturen, hvor vi
tidligere måtte ty til religiøse forestillinger. Men hvor der i religion
er indbygget moralske kodeks (altså at selve religionen forudbestemmer,
hvad der er etisk rigtigt i en given situation), gælder dette ikke for
naturvidenskab, her må vi som individuelle mennesker på banen for at skabe
et menings- og holdningsindhold. Skønt en del mennesker stadig bruger
religion som udgangspunkt for etisk stillingstagen, er det typisk for den
moderne tid, at vi nu må selvstændigt forholde os til en lang række etiske
problemstillinger, hvor vi må gå i dialog med andre for at finde vores
eget ståsted.
Etikken opstår med identifikationen. Her ser vi ikke bare et objekt
som "er
til", men nu også som "bør være". Identifikationen opstår med den konkrete
sansning - dér hvor vi erfarer, at ting har kvaliteter for os, dér hvor vi
lever os ind i objektet og projicerer vores sansninger, tanker og følelser
hen i objektet. Det er også dér, vi sætter navn på objektet, så det nu ikke
kun er et objekt, men noget ganske bestemt med et navn.
Vi kan gøre os kolde og beskytte
os gennem trivialisering og afstumpning og reducere tingen til atter blot at
være et objekt, når vi af praktiske, kommercielle eller magtmæssige årsager
handler uetisk og dermed umenneskeligt (fordi det, som vi skal se, er
menneskeligt at handle etisk). Men på mange måder vil det
sandsynligvis føles dårligt!
Vi mennesker giver sjældent dyr samme
etiske position som os selv. Vi slår dyr ihjel for at spise og holder dyr
indespærrede for vores fornøjelses- og forbrugs skyld, hvad der er utænkeligt
at gøre for os ved andre mennesker. Heller ikke mennesker med lav intelligens gør
vi noget sådant ved, men taler netop om at give alle mennesker "et værdigt
liv". Så når vi forbruger dyr og tildeler dem et andet etisk niveau, er der
altså ikke tale om noget, der blot har udgangspunkt i, at dyr er mindre
intelligente end os. Generelt giver vi mennesker etisk forrang, altså giver
mennesket privilegier i forhold til vellevned. I princippet gælder det alle
mennesker lige meget, men man kan diskutere, om vores forrangsplacering når alt kommer
til alt, omfatter alle andre mennesker fra forskellige kulturer med samme forrangsposisition. Meget tyder
nemlig på, at skønt vi generelt tildeler mennesket
etisk forrang, så er mennesker, der ligner os selv mest - socialt, kulturelt
og genetisk, de der tildeles en første-forrangs-position, andre mennesker
har godt nok etisk forrang over dyr, men vi er generelt villige til at acceptere, at de
ikke lever så optimalt som mennesker fra vores egen sfære. Forskellige
undersøgelser tyder på, at dette forhold er dybt forankret i vores arvemasse
- de mennesker, vi har et højere grad af slægsskab med, passer vi på mod "de
andre", dette kan biologisk betragtes som en måde at passe på sine gener på,
som man jo netop deler mest med de, der står en nærmest. Ved at handle
således, risikerer man ikke i så høj grad, at ens egne gener fortyndes eller helt udryddes for fremtiden. Nogle
forskere er dog gået så vidt, at de har kaldt dette et biologisk udgangspunkt
for racisme, men her er det vigtigt at huske på, at menneskets genetisk i
dag er blandet vældig meget op, og at vi lever i et globaliseret samfund,
hvor sådanne genetiske forbehold ikke giver så meget mening mere. Ikke desto
mindre ses denne "genetiske racisme" generelt hos mange sociale
dyr, der ikke ejer kulturelle muligheder som os for anderledes civiliseret
vurdering af tingene.
Nogle dyr kan få en vis forrangsposition i
visse samfund, fx. opfattes hunde i vor kulturkreds som en del af menneskets
netværk og dette gør, at hunde tildeles etiske privilegier, der bl.a. omfatter
dyrlægebehandling og at vi ikke bruger dem til mad. I andre samfund æder man
som bekendt hunde, så her er hundes forrangsposition ikke den samme.
At vi skal tage hensyn til andre mennesker vil
for stort set alle være selvfølgeligt -
mennesker har rettigheder, hvilket må ses som
en direkte følge af den etiske forrang! Men gælder
det også for naturen? Har dyr og planter rettigheder? Er det
i det hele taget rimeligt at tildele mennesker nogen etisk forrang? Dette
er en meget omdiskuteret naturetisk problematik. De færreste deler i dag
et rent antropocentrisk verdenssyn, hvor naturen anses for værende til for mennesket
alene og hvor vi kan udnytte naturen efter forgodtbefindende - det synes som
om, at en sådan opfattelse fører en ubehagelig fremmedgjorthed med sig, som
vi har svært ved at leve med - og antropocentrismen som sådan kan også siges
at være en væsentlig del af baggrunden for de miljøproblemer, vi ser så mange
af. I Biocentrismen (eller dét den franske filosof Luc Ferry kalder
Dybdeøkologien) opfattes naturen som havende rettigheder på linje med
menneskerettighederne - i sin mest yderliggående form betyder det fx, at vi
kan føre retssager på naturens vegne mod mennesket og at vi vanskeligt kan
slå andre organismer ihjel for selv at redde livet. Kun få kan vist følge
tankegangen helt derud, mens Sympatietikken synes at tiltale de fleste:
Vi må bruge af naturens ressourcer og opfatter mennesket som etisk væsentligst (altså med
en forrang),
men vi skal i videst muligt omfang tage etisk hensyn
til naturen på naturens
egne præmisser. Denne etik bygger på en etisk kalkulation omkring grænsen
mellem brug og misbrug: Vi er en del af naturen og står dog over den!
Natursyn (se bogens side 115) handler
om, hvordan vi betragter natur - hvad er natur i det enkelte menneskes øjne
og hvilke kvaliteter og værdier er der i denne; hvad vil vi bruge naturen
til og hvilke konsekvenser heraf vil vi acceptere? Natursyn indeholder en
række normative afvejninger, der er produkt af historien, kulturens
forandring og den enkeltes situation. Vi er blevet bevidst om, at naturen er
noget, vi må forholde os til og være bevidst om at passe på, hvis ikke vores
naturgrundlag skal ændres i en ikke-ønskelig retning med potentielle
væsentlige negative konsekvenser for menneskeheden til følge, men det er
ingenlunde givent, hvad der vil være bedst for naturen og særligt ikke når
naturværdier skal afvejes mod de fordele vores civilisation har opnået ved
at udnytte naturgrundlaget på forskellig vis. Natursyn rummer etiske
overvejelser, som alle bør forholde sig til, og som der derfor er god ræson
i at arbejde med tidligt vha. aktiviteter, der kan lede frem mod
værdiovervejelser. Meget tyder på, at vi i den etiske natursyns-debat ikke
blot er styret af egne, snævre interesser vedrørende ønsker om brug af
naturen, men også forholder os til, at vi som mennesker i kraft af vores
manipulationsmuligheder har en moralsk forpligtigelse til at sikre, at
naturen ikke ændres radikalt fra generation til generation - en slags
urgammel forbundenhed med naturen, det basale livsgrundlag, som gør, at vi
har en simpel pligt til at passe på naturen. Dette leder naturligt frem til
spørgsmålet om, hvordan etik overhovedet har en funktion generelt for
mennesket?
Man kan således gøre sig overvejelser omkring, hvorfor vi i det hele taget handler
etisk. Hvorfor drøner vi ikke bare derudad i egoisme, uden at få det dårligt
i hjertet over hvad vi bedriver? Er vi påvirket af en pligtetik, der på
baggrund af nedskrevne eller mundtlige overleveringer fra religion eller
kultur fortæller os, hvad vi må og ikke må? For nogle betyder dét meget
- en
tro på, at der eksisterer nogle grundlæggende og urørlige etiske værdier.
Den tyske filosof Immanuel Kant mente, at der eksisterer et alment påbud som
siger, at kun de handlinger er gode, som følger normer og pligter, der kan
gøres alment gældende - altså "handl selv som du vil at andre skal og selv
ønske at handle". I pligtetikken
er det egentlig ikke selve handlingens resultat eller konsekvenser der er
afgørende, men handlingen dvs. pligten og Kant postulerede, at vi kunne
finde frem til denne pligt via fornuften. Meget tyder på, at vi er
genetisk
disponerede for at handle etisk: Man har målt at der i vores hjerne frigives dopamin når vi selv har opfattelsen af at handle etisk ordentligt, hvilket
giver en velbehagelighedfølelse. Vi oplever det derfor forbundet med behag
at gøre gode gerninger! En sådan indbygget mekanisme kan evolutionært
betragtes som en sikring af fællesskaber, skønt vi vil have det højeste
vellevned og de bedste muligheder individuelt (og for vores gener ville
evolutionærbiologen tilføje...) er dette i mange tilfælde ensbetydende med
at sikre andres vellevned og gruppens overlevelse og stabilitet. Eller sagt
mere simpelt: Selv om man kan opfatte mennesket (og andre dyr) som
egoistiske væsener, vil denne egoisme i mange tilfælde udmøntes bedst gennem
sociale, solidariske og måske ligefrem altruistiske handlinger. Som vi skal
se i afsnittet herunder kan det også være taktisk fornuftigt at handle
uselvisk. Pligtetik og nytteetik kan meget vel være to sider af samme sag,
der handler om at det enkelte individ gennem etisk handlen forbedre sine egen
muligheder i livet og selv om et etisk grundlag og stillingtagen ikke ligger
fast, men i princippet altid er til diskussion, synes selve fundamentet for
etik at være en fasttømret del af artens overlevelse.
Der synes i alle kultursamfund at være et antal normer, som er grundlæggende
for samfundets eksistens - fx. at man ikke må dræbe. Man kan lægge det syn
på tingene, at etisk handlen er nødvendig for at samfundet kan hænge sammen
og for at vi som individer kan fungere bedst - dermed kan den etiske handlen
blive et egoistisk overlevelsesargument. Vi handler i reciprok altruisme
(gensidig uselviskhed): "Gør jeg noget ondt mod dig, så gør du måske
bagefter noget ondt mod mig, så alt i alt kan det bedst betale sig for mig
at tage hensyn til dig og behandle dig som et etisk emne i forventning om,
at du efterfølgende vil gøre det samme mod mig!" -
se mere om dette forhold generelt i naturen i
adfærds-artiklen om altruisme!
Denne opfattelse kaldes
for nytteetik (utilitarisme) og bæres ikke oppe af et fast facit for, hvad
der er godt og ondt pr. definition, men hvad der set fra enkeltindividplan
bedst kan betale sig for os alle sammen - grundprincippet i utilitarismen
er, at handlinger er gode, når de giver størst mulig lykke til størst mulig
antal mennesker (som det blev formuleret af den engelske filosof Jeremy
Bentham)!
Måske ligger grundlaget for etisk handlen i vores gener - en del biologer
argumenterer faktisk for, at moral er så vigtig for overlevelsen, at den
nødvendigvis må være grundfæstnet i generne. Man kan i denne sammenhæng
diskutere, om andre dyr end mennesket er i stand til etisk handlen - og vil
så nå frem til, at vi kan rent faktisk se etiske handlemåder hos nogle dyr -
typisk intelligente pattedyrsarter med veludviklet samfundsstruktur så som
delfiner og chimpanser. Men disse dyr er i modsætning til mennesket ikke i
stand til at ændre (og ødelægge) meget på verden og deres etiske handlinger
ses udelukkende inden for floksamfundet. Menneskets etiske handlingssfære
er
betragteligt større (måske i virkeligheden kun begrænset ved det ydre
univers, vi ikke kan nå). Evnen til etisk handling kommer med
selvbevidsthed, en fri vilje og faktiske muligheder for at ændre og lave om
på noget.
Med til at være et etisk handlingsvæsen følger, at man kan stilles
til ansvar over for sine handlinger. Voksne mennesker er helt klart etiske
handlingsvæsener, hvorimod børn ikke er det i samme grad, men dog alligevel
på et dagligdags lille plan stilles der etiske krav til børn. Barnets
moraludvikling er blevet beskrevet af den amerikanske psykolog Kohlberg på
baggrund af Freuds stadieteorier. Ifølge denne teori går udviklingen fra en
svag funderet moralsk skelnen over nyttesynspunktet "kan det betale sig for
mig" til at udvise solidaritet med det nære og herfra
så videre på højere udviklingstrin via pligt/samvittighedspålæg til endeligt
selvvalgte etiske principper. Vi må som voksne være med til at støtte barnet
i en sådan udvikling gennem at arbejde med begreberne hele vejen ud fra de
præmisser barnets udviklingstrin giver basis for.
Ingen ejer "den rigtige mening". En væsentlig medlæring ved
at beskæftige sig med etiske spørgsmål er erkendelsen af nødvendigheden af
gensidig respekt for hinandens synspunkter. Man lærer at forstå, at
skal man deltage i en etisk diskussion, er det i en vis forstand nødvendigt
at forstå andre synspunkter end ens eget - altså en empatisk træning. Moral,
der ikke ønskes at blive diskuteret, er tabu, det kan være
pligtetiske synspunkter, der for den enkelte er for følsomme at blive
udfordret på. Pædagogisk kan der være god grund til at lære at respektere
andres tabuområder, men samtidig arbejde på at nedbryde ens egne.
Bevidst at beskæftige sig med etik er at gøre vores vurderinger, regler og
normer helt tydelige for os selv og til stadighed udfordre dem. I
pædagogiske sammenhænge er det oplagt at tage nærmere fat på nogle af de
etiske problemer, naturoplevelserne åbner op for. I naturen er det alt andet
lige væsentligt nemmere at få taget hul på mere eller mindre tabubelagte
emner omkring liv, død, sex og lort. Oplevelserne giver en direkte adgang
med indlevelse i problemstillingerne og nærmest tvinger til stillingtagen og
handlen. I behandlingen af den lille dagligdags etik - dér hvor foden er ved
at knuse mariehønen, kniven skærer i barken, edderkoppen får hevet et par
ben af, sølvpapiret smides i skovbunden og den økologiske mælk bliver valgt,
ligger kimen til barnets fremtidige medvurdering og stillingtagen til de
mangeartede og talrige etiske problemstillinger, livet byder på. Én ting er
helt klart: Det er i vores handlinger (eller mangel på samme), at etikken
synliggøres. Som voksen kan man problematisere, vise essensen af det etiske
dilemmas potentielle uløselighed, men også selv komme med bud. Vise, at vi
har meninger og mod og at tingene ikke kan være ligegyldige, men at der
foreligger en nødvendig værdipræget holdningstagning. Man hverken kan eller
skal søge at overføre sine egne normer, men i stedet stimulere barnet til
selv at udvikle dets egen individuelle moral gennem som rollemodeller at
signalere stillingtagen på en etisk diskussionsbaggrund og skabe rum og
muligheder for udfordrende oplevelser - derved giver vi barnet gode
muligheder for selv at lære at skelne godt fra ondt og væsentligt fra
uvæsentligt, samtidig med at at det lærer at forstå og
respektere at andre mennesker godt kan se anderledes på tingene.
Ole Wohlgemuth:
HÅNDBOG I NATURPÆDAGOGIK
ISBN 87 7378 286 6
Forlaget Politisk Revy,
2.
udgave, 2006.