Månedens naturfoto:
Klik for stort billede og fortælling!

 

 

Omtale af bogen

 

Ole Wohlgemuth:
HÅNDBOG I NATURPÆDAGOGIK
176 sider, illustreret med farvefotos og tegninger,
Forlaget Politisk Revy,
1. udgave 2004,
ISBN 87 7378 241 6
2. udgave 2006, ISBN 87 7378 286 6

 

 

Her kan du læse forskellig offentlig respons på- og omtale af Håndbog i naturpædagogik.
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anmeldelse på den pædagogiske fagportal (http://www.jagoo.dk/boganmeldelse.asp - man skal logge sig ind):

Håndbog i naturpædagogik
Forfatter: Ole Wohlgemuth
Sider: 174
Forlag: Politisk Revy
Anmeldt af: Eva Deleuran
Stjerner: * * * * *
Maj 2005

”Hvorfor mure sig inde, når man kan more sig ude?”
Sådan slår Wohlgemuth på allerførste side i HÅNDBOG I NATURPÆDAGOGIK tonen an til let, lystig, lærerig og munter læsning. En indbydende bog der med sine dejlige farvefotos af glade børn i naturen, dyr, planter og spændende udstyr til at bruge derude i det grønne vækker mine forventningers glæde. Og de bliver til fulde indfriet!
Det vil være herligt, hvis denne naturhåndbogs budskab om at more sig ude, kan nå ud til de mennesker, hvoraf mange er børn og unge, som er tilbøjelige til at mure sig inde. Tendensen i vort samfund er jo desværre, at mange foretrækker at sidde bag computer- og fjernsynsskærm og se på bevægelse, frem for at dyrke den selv. Det er ufatteligt for os naturmennesker, når vi nu kan få så mange dejlige oplevelser ude i naturen.

”Børnene skal ikke arve Jorden efter os. Vi har fået den til låns af vore børn”, hørte jeg en klog mand sige en gang. Det udsagn dukkede frem i min erindring, da jeg læste Wohlgemuths bog. Han må her nødvendigvis komme ind på den økologiske krise, forureningen, hvordan vi skal forholde os til den, hvad vi kan gøre som enkeltpersoner. Vi må, som voksne, tænkende væsener behandle det, vi har fået til låns, ansvarligt. Hvis vi voksne ikke forstår at passe på vores jord og derfor ikke kan videregive denne forståelse til vore børn, får det alvorlige konsekvenser for menneskeheden.

Bogen når vidt omkring. Der er viden at hente for alle, som interesserer sig for naturpædagogik og naturformidling. Wohlgemuth lægger megen vægt på, at vi voksne ”ved noget” om naturen, inden vi drager derud, at vi udviser entusiasme og engagement, og at vi har en god fantasi. For, som han skriver: ”Viden giver formidlingen mening, dybde og perspektiv - engagement giver motivation, glæde og lyst - fantasi gør naturen nærværende”. Måske ser vi et troldetræ derude. Vi skal også have en viden om, hvordan vi skaber rum for læring ude i naturen, hvordan vi ”fanger” børnene. Derfor tager HÅNDBOG I NATURPÆDAGOGIK også en tur rundt om sanseintegration og Howard Gardners teorier om de mange intelligenser. Børnene skal have den rette stimulation og udfordring, og lykken er at mærke flow’et; vi skal have oplevelser, hvor vi bliver tabt for omverdenen, fordi vi lige har fundet et eller andet spændende, som vi ved noget om, og som skal undersøges nærmere, så vi kan blive lidt klogere.

Vi, der er sammen med børn, store som små i vores dagligdag, har en forpligtigelse til at ”more os derude”. Vi kan ikke vælge naturen fra. Ja, og hvis ”derude i naturen” er for langt væk, må vi hente naturen ind i nærmiljøet f.eks. i form af en naturlegeplads.

En tur i skoven er blevet skønnere, efter jeg er blevet i besiddelse af HÅNDBOG I NATURPÆDAGOGIK. Wohlgemuth gør naturen spændende og fortæller os, hvad den har at byde på hele året rundt. Du får råd om, hvilket tøj de små poder skal iklædes til turen, hvordan du laver lækker grøn forårssuppe, og hvordan du får en god nattesøvn i en bivuak. Og så er der en masse henvisninger til litteratur og nyttige adresser.
Så… ses vi derude?

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anmeldelse i PLS Plus 3, juni/juli 05 (http://www.p-l-s.dk/pdf/puls05/puls3/puls30528-29.pdf):

TEMA: Naturfag
- Anmeldt af Lykke Juhler, Haderslev

Naturfag er et populært A/K-fag. Det er håndgribeligt og de fleste kan se en mening med at bruge naturen i det daglige pædagogiske arbejde. Den er lige udenfor døren og den er stort set gratis at bruge. Nedenstående bøger er to forskellige måder at tage udgangspunkt i naturpædagogikken på, læs selv og vurder hvad der evt. tiltaler dig bedst.

Håndbog i naturpædagogik
Forfatter: Ole Wohlgemuth
Forlag: Forlaget politisk revy
Sider: 176, Pris: 248,- kr.

Bogen
”Naturpædagogik handler om formidling af alle forhold og sammenhænge i naturen, og hvorledes disse kan bruges i det enkelte menneskes udvikling – såvel mentalt som motorisk.” Sådan skriver forfatteren til denne bog i sin indledning. Hans formål med bogen er at skrive en lærebog, brugsbog, opslagsbog og inspirationsbog. Læseren bliver langsomt ført ind i naturpædagogikken over økologi, etiske spørgsmål, artsbestemmelse, til de mere praktiske spørgsmål som hvilket udstyr er der behov for, hvordan laver man det bedste bål og hvad kan man lave over bålet. Hvert enkelt kapitel afsluttes med en lang litteraturliste, som gør det muligt for læseren at dykke længere ned i et specifikt emne. Samtidig opfordrer forfatteren til, at man med jævne mellemrum bruger hans hjemmeside www.naturpaedagogik. dk. Hjemmesiden er oprettet i direkte tilknytning til bogen og vil formidle nyheder indenfor området, ændringer i adresser, opdaterede litteraturlister, links til relevante sider på nettet og meget mere.

Indhold
Det er tydeligt at bogen indeholder utroligt mange informationer på forholdsvis lidt plads. Den minder meget om Bent Leicht Madsens bog ”Børn, dyr og natur”, men det er tydeligt at forfatteren har forsøgt at formidle mere ud. Han har utroligt meget på hjertet i denne bog. Han beskriver også, at ”pædagogen må selv evne at kunne alt dette for at være en autentisk naturformidler, og det kræver træning og viden.” Denne holdning fremgår meget tydeligt af bogens kapitler, der alle indeholder lidt mere information end læseren forventer. Han ønsker heller ikke at slippe læseren når bogens sidste side er læst, idet han henviser til sin hjemmeside og dermed åbner op for endnu flere informationer.

Bogens anvendelighed
Som allerede nævnt indeholder bogen rigtig mange informationer, og for den interesserede læser har man her et opslagsværk, der kan bruges igen og igen. Der er nogle fine billeder og gennemarbejdede figurer bogen igennem. Desværre har man valgt kun at lade bogen fylde 176 sider, jeg kunne godt have ønsket mig 250 sider så der ikke var så meget tekst på hver enkelt side. Man mister lidt pusten før man kommer i gang, desværre. Derfor har jeg valgt kun at give den 4 ugler i stedet for 5. Hvis man ønsker at have et samlet værk stående i reolen derhjemme eller i institutionen, så er denne bog helt klart at anbefale.

4 ugler - Glimrende, den går du ikke fejl af!

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anmeldelse i fagbladet Menighedernes Daginstitutioner 3/05 (pdf-fil)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anmeldelse i JPS Nyt okt/nov 2005 af bog og disse websider - se s. 16 i dokumentet (pdf-fil)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omtale på Fagenes Infoguide: http://infoguide.emu.dk/BookcardProcessor.pub?catid=40&descrid=20481

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anmeldelse på udeskole.dk

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omtale i Magisterbladet 19/04:

Ole Wohlgemuth: Håndbog i naturpædagogik

En håndbog der forener aktuel pædagogisk viden og teori med praktiske overvejelser for gennem en helhedstænkning at udarbejde en oplevelsesorienteret naturformidling. Forlaget Politisk Revy, 2004, 176 sider, 248 kr.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anmeldelse fra fagudvalget i biologi i Vejle kommune (http://www.skolenet-vejle.dk/Fagudvalg/Biologi.doc):

50.1
Wohlgemuth, Ole
Håndbog i naturpædagogik / Ole Wohlgemuth ; illustrationer og fotos Ole Wohlgemuth. - Kbh. :
Politisk revy, 2004. - 174 sider : ill. i farver

Teori og praksis omkring pædagogisk formidling af naturforhold og miljøproblematik
Indhold: Generel naturpædagogik ; Identifikationens betydning ; Økologi ; Den økologiske krise ; Naturpædagogik og etik ; Livets system ; Den gode historie ; At artsbestemme ; Udstyr ; Bål ; Naturgastronomi ; Friluftsture ; Andre naturtursmuligheder ; Nær- og fjernnatur ; "Verdens største legeplads" ; Naturinstitutioner ; Naturoplevelser uden for naturen ; Naturideer året rundt ; Inspirationsspørgsmål ; Mælkebøtten : eksempel på et planteprojekt ; "Den farlige natur" ; Gode regler om fund, indsamling og problemer herved ; Blandede råd til naturturen
Med litteraturhenvisninger og internetadresser

Emner: naturvejledning * naturen * formidling * friluftsliv * pædagogisk

ISBN 87-7378-241-6 : hf. : kr. 248,00 (DBF200438, SFD200438) (2 535 796 5)

+ FAGUDVALG - BIOLOGI / NATUR-TEKNIK
Vurdering
Anskaffes efter behov. Bør sammenlignes med "Natur og miljø i pædagogisk arbejde".
"Håndbog i naturpædagogik" er en spændende bog i et meget kompakt layout, som vil ekstremt meget. Citat fra bagsiden: "Bogen er en lærebog, brugsbog, opslagsbog og inspirationsbog, hvor aktuel pædagogisk viden og teori kobles med praktiske overvejelser". Det er sin sag på 179 sider at nå ovenstående og så lige opskriften på blåbærsuppe og danske træsortes brændværdi. Bogen havde stået meget stærkere, hvis forfatteren havde koncentreret sig om pædagogikken, for der er gode overvejelser om fx historiefortælling og artsbestemmelser.

Anvendelse
Bogen kan anvendes som håndbog for pædagoger og lærere eller bidrage til arbejdet i fagudvalg.

Carsten Lauridsen (Vinding)



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omtale på nettjenesten FagBogInfo - Orientering om nye fagbøger:

http://www.fagboginfo.dk/Ienfir/ienfirf.htm


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omtale på Folkeskolen.dk:

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.asp?objectId=32558&ObjectType=4&resultSetId=77488944

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Download nyheds-folder á 29/8-'04 fra forlaget med foromtale af bogen og blanket til køb (pdf-format - 1 Mb)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P R E S S E M E D D E L E L S E, København d. 29. juli 2004

Ole Wohlgemuth: Håndbog i naturpædagogik

Betydningen af naturformidling til børn er gennem den senere tid vokset støt, både som følge af en af en større interesse for naturforhold i det hele taget og på grund af de øgede globale miljøproblemer, som man dagligt hører om i medierne.

Håndbog i naturpædagogik lægger en nytænkende og konkret vinkel på en sammenhængende teoretisk og praktisk tænkning omkring formidling af naturforhold – en naturpædagogik, som man ikke har haft før på dansk.

Bogen er en lærebog, brugsbog, opslagsbog og inspirationsbog, hvor aktuel pædagogisk viden og teori kobles med praktiske overvejelser. Bogens formål er en oplevelsesrettet naturformidling, og den beskriver en generel naturpædagogik, identifikation og etik samt giver en bred og grundlæggende indføring i økologiske emner, som er relevante i naturpædagogiske sammenhænge og kan bruges som oplæg til diskussion af aktuelle miljøproblemer. Desuden behandler den organismernes systematik, og der præsenteres vejledende udstyr til naturpædagogisk praksis, planlægning af friluftsliv gennemgås, ideer til mad over bål leveres, begrebet naturlegepladser diskuteres mv.

Bogen er et vigtigt teoretisk og praktisk arbejdsredskab for pædagoger, lærere, studerende og andre med interesse for børn og naturformidling.

Forfatteren er cand.scient. og seminarielektor primært indenfor naturfag og it. Til bogen har han udarbejdet en hjemmeside: www.naturpaedagogik.dk, som han fremover opdaterer løbende med aktuelle nyheder.

Udgivelsen er støttet med tilskud fra tips- og lottomidler til friluftslivet.

Med venlig hilsen
Forlaget politisk revy
Johannes F. Sohlman

Udkommer onsdag, den 11. august 2004, 176 sider, gennemillustreret, udsalgspris kr. 248,-

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Håndbog i naturpædagogik:

Ole Wohlgemuth:
HÅNDBOG I NATURPÆDAGOGIK
ISBN 87 7378 286 6
Forlaget Politisk Revy,

2. udgave, 2006.