Program for naturfag på 2. semester
for V07MNOP, efterår 2007
Dette er naturfags egen webside - her kan man finde denne oversigt
med materiale, flere relevante links osv. Du kan downloade denne
plan i en mere udskriftsvenlig udgave
her
(bemærk det er en pdf-fil - mangler du en pdf-læser, kan du få en
her)!
Nedenfor ses en oversigt over de enkelte undervisningsgange. Alt er
cirka – dvs. at en del ting aftales undervejs!
Følgende obligatoriske lærebog skal købes til brug i denne og
fremtidig undervisning:
Ole Wohlgemuth: Håndbog i naturpædagogik, forlaget Politisk Revy,
2006.
(bogens hjemmeside findes på
http://www.naturpaedagogik.dk)
Man bedes læse den forberedende litteratur inden
undervisningsgangene (står under hver undervisningsgang). Ud over
ovennævnte bog findes materiale på nettet - links fremgår af listen
efter hver gang - denne litteratur må man selv udprinte. Er
der problemer med at få udprintet figurer etc. i ordentligt format,
bedes man kigge på de alternative udprintningsmuligheder i den
afsluttende link-liste.
Oversigt
over undervisningen
V07MN
V07OP
1. undervisningsgang
20/8 (4 lektioner)
21/8 (4)
2.
22/8 (6)
24/8 (6)
3.
30/8 (6)
31/8 (6)
4.
3/9 (4)
4/9 (4)
5.
12/9 (6)
11/9 (6)
1. gang :
Go’mornhistorie
Hvad er naturfag på pædagoguddannelsen?
Hvorfor skal pædagoger være gode til naturfag?
Præsentation af program
og internetsider.
Udveksling af naturoplevelser og historier.
At undre sig - at begejstre sig.... Det nysgerrige menneske.
Hvad er natur?
Mødet med naturen - en "Interaktiv case".
Biotoper – især om mosen som levested for planter og dyr. Søens økologi.
Forberedelser til naturturene de næste gange.
Forberedende litteratur til 1. gang:
O. Wohlgemuth: ”Håndbog i naturpædagogik” – siderne 7-9.
O. Wohlgemuth: ”Indledning til naturfagets forunderlige univers”
artikel på
Naturtur - ekskursion til herligt naturområde nordpå.
HUSK:
Gummistøvler, vejrrigtigt tøj (ellers er I selv ude om det) og
klipkort.
“Pilleroderage” og “prøvatseaha-oplevelser”.
Indsamlingsmetoder.
Vandhullets mysterier. Giftigt- og spiseligt. Finere naturgastromi. Diverse
naturaktiviteter. Kultur- og naturhistorie.
Desuden skimmes opskrifterne på siderne 94-102 igennem - HUSK også
programmet!
3.
gang :
Naturtur til Jonstrup Vang
Afstande i universet.
Flere pilleroderage-oplevelser...
Træer og årets gang, naturlege.
Fra vinter til forår - tiden går.
Natursyn og –æstetik.
Formidling - principper og ideer.
Livets system & livets sammenhænge -
Livscyklus og
reproduktion
Den konkrete tilgang:
"Insektet" - videnskabelse på lille skala.
Udvikling af søgebilleder.
Skovflåten.
"Se-og-find-ud-af" gennem "pilleroderage" i dyr og planter og brug
af stereolup og mikroskop.
Økologi – naturens sammenhænge.
Forberedende litteratur til 4. gang:
O. Wohlgemuth: ”Håndbog i naturpædagogik” –
siderne 32-43, 58-70 og 115-118 samt på s. 141 om mælkebøttens
opbygning.